5 grunde til at investere i SEO

5 grunde til at investere i SEO

september 21, 2020 0 Af WSPA.dk

Driver du virksomhed i Danmark, så ved du også, at du ikke kan holde din forretning i live gennem fysisk handel alene. Den digital verden åbner op for uendelige muligheder, og har du undersøgt mulighederne, så er du garanteret stødt på SEO – en forkortelse af søgemaskineoptimering. Der er mange gode grunde til at investere i SEO. Klik her for en uddybende forklaring, eller læs videre neden for, og få den kondenserede udgave.

1. Bliv fundet på dine kerneydelser med SEO

Folk bruger Google til at løse alle deres problemer – store som små. Ved du ikke, hvilken uddannelse du skal tage? Er den nye italienske restaurant på gågaden værd at besøge? Hvad koster en busbillet i Århus? Svarene til disse spørgsmål og mange flere kan du finde på Google. Google håndterer knap 6 mia. søgninger hver dag, så tænk på alle de potentielle besøgende, du kunne få – især dem, som netop står og mangler det, som du sælger.

2. Brug SEO til at påvirke kunderne helt fra start

Rigtig mange researcher på et emne, før de tager en beslutning. Tænk på sidste gang, du overvejede et køb – der gik du med stor sandsynlighed på Google for at finde informationer, så du kunne træffe den beslutning, der var bedst for dig.

Med SEO kan du ikke kun nå ud til folk, der er klar til at svinge dankortet, men du kan også nå ud til dem, som befinder sig i den helt spæde fase, hvor de ”bare” kigger sig omkring. Her kan du med din ekspertise fortælle, hvorfor netop produkt X er velegnet til problem Y osv. Og når folk synes, du har givet dem værdi i form af viden, så er der en god chance for, at de vil komme tilbage og købe hos dig.

3. SEO tvinger dig til at gøre din brugeroplevelse bedre

Når du laver SEO, så skal dit website også være brugervenligt – det går ikke, at du sender masser af trafik til dit website, og at dine besøgende så straks forlader det igen, fordi oplevelsen er for ringe. Og det er win-win, for dine brugere er vant til en vis standard, så best practice er at sørge for, at dit website lever op til denne. For ikke nok med at du kan bløde besøgende med et besværligt design, men Google kan også opsnappe, at folk stikker af fra dig. Og så får du altså ingen god placering.

4. SEO er en relativt billig form for marketing

Sammenlignet med andre marketingaktiviteter så er SEO forholdsvist billigt. Det eneste sted, hvor det virkelig koster, er på tidskontoen, for det er ingen hemmelighed, at det tager godt med tid at gøre et ordentligt stykke SEO-arbejde. Enkelte SEO-aktiviteter kan dog koste penge – her tænker vi særligt på linkbuilding, hvor man nogle gange kan se sig nødt til at punge ud for at få sin artikel publiceret på en given platform. Som oftest er det dog muligt at finde andre gratis alternativer.

5. SEO skaber langvarige resultater

Laver du SEO efter bogen, kan du forvente at opnå langvarige resultater, som bliver ved med at give, efter de første par sprint er overstået. For udover gratis trafik på alle mulige tider af døgnet så gør du også dig selv til en autoritet indenfor din branche både i målgruppen og Googles øjne. Og sådan noget kan mærkes på bundlinjen.

Som du kan læse, er der økonomiske gevinster at hente, når du laver SEO. Men når alt ovenstående er sagt, så må du ikke glemme, at der går min. 6-18 måneder, før du kan mærke resultaterne af dit hårde arbejde. Indtil da må du væbne dig med tålmodighed og blive ved med at lave din SEO. Har du ikke tid til selv at eksekvere på alle SEO-disciplinerne, så kan du altid overveje at hente hjælp fra et professionelt webbureau.